ABYSS

сетевое издание (научный электронный журнал)

Инструменты пользователя

Инструменты сайта


abyss_issue:30:13

Два подхода к интерпретации культуры

Two approaches to interpreting culture

DOI: 10.33979/2587-7534-2024-4-128-135

УДК 130.2

Корякина А. А., кандидат философских наук, доцент кафедры философии, Северо-Восточный федеральный университет им. М.К.Аммосова

Koriakina A. A., Candidate of Philosophy Sciences, Associate professor of the Department of philosophy, M.K. Ammosov North-Eastern Federal University

В статье рассмотрены ключевые концепции культуры посредством различных интерпретаций понятия «культура». Согласно одной из них, культура рассмотрена как неотъемлемая часть социальной системы, или как концептуально отдельная, социокультурная идеологическая система. Согласно другой концепции, она рассматривается как идеациональная система, или как система идей, посредством когнитивного, структуралистского и семиотического подходов.

Ключевые слова: культура, социокультурная система, идеациональная система, когнитивная школа, структуралистская школа, семиотическая школа.

The article examines the key concepts of culture through various interpretations of the notion of “culture”. According to one of them, culture is considered as an integral part of the social system, or as a conceptually separate, sociocultural ideological system. According to another concept, it is considered as an ideational system, or as a system of ideas, through cognitive, structuralist and semiotic approaches.

Keywords: culture, sociocultural system, ideational system, cognitive school, structuralist school, semiotic school.

Список литературы

  1. Allaire, Firsirotu, 1984 – Allaire Y., Firsirotu M. Theories of organizational culture / Organization Studies. 1984. № 5. P. 193-226.
  2. Alvesson, Brannen, Hatch, Jahoda, Zander, 2004 – Alvesson M., Brannen M. Y., Hatch M. J., Jahoda G., Zander L. Dialogue on identifying Culture / International Journal of Cross-Cultural Management. 2004. №4(3). P. 275-290.
  3. Cattel, 2004 – Cattel R. Children’s language. Consensus and controversy. London, New York: Continuum, 2004.
  4. Geertz, 1973 – Geertz C. The Interpretation of cultures. New York: Basic Books, 1973.
  5. Gudykunst, Kim, 1997 – Gudykunst W.B., Kim Y. Y. Communicating with strangers: An approach to intercultural communication (3rd ed.). New York: McGraw-Hill, 1997.
  6. Halliday, 1993 – Halliday M. A. Towards a language-based theory of learning / Linguistics and Education. 1993. № 5. P. 93-116.
  7. Hofstede, 2003 – Hofstede G. Cultures and organizations. Software of the mind. London: Profile Books Ltd, 2003.
  8. Holland, Quinn, 1987 – Holland D., Quinn N. Cultural models in language and thought. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.
  9. Keesing, Keesing, 1971 – Keesing R. M., Keesing F. M. New perspectives in cultural anthropology. New York: Holt Rinehart and Winston, 1971.
  10. Kroeber, Kluckhohn, 1952 – Kroeber A., Kluckhohn C. Culture. A critical review of concepts and definitions. Cambridge (Mass.): Harvard University Press, 1952.
  11. Smith, Bond, 1993 – Smith P.B., Bond M. H. Social psychology acrossc cultures. Analysis and perspectives. New York: Harvester-Wheatsheaf, 1993.
  12. Trompenaars, 1993 – Trompenaars F. Riding the waves of culture. Understanding cultural diversity in business. London: The Economist Books, 1993.

Полный текст PDF

abyss_issue/30/13.txt · Последние изменения: 2024/12/17 09:31 — Желтикова И. В.

Инструменты страницы