Место науки и ненаучного знания в образовании (на примере творчества П. Фейерабенда)

Place science and non-scientific knowledge in education (for example, creativity Feyerabend)

УДК 374.31

Хоптяная В.С. , старший преподаватель кафедры логики, философии и методологии науки, Орловский государственный университет имени И.С.Тургенева

Hoptyanaya Viktoria, senior lecturer department of logic, philosophy and methodology of science, Orel State University

В статье исследуется роль научного знания в образовании сквозь призму творчества П.Фейерабенда. Анализируется познавательный статус науки. Рассматриваются негативные последствия научного догматизма для обучения молодого поколения. Современное образование должно быть направлено на формирование критического мышления, креативности, умения нестандартно действовать в проблемных ситуация. Объясняется почему для формирования этих качеств необходимо включать ненаучное знание в образовательный процесс.

Ключевые слова: наука; научное знание; образование; миф; постпозитивизм; Пол Фейерабенд; Карл Поппер.

The article examines the role of scientific knowledge in education through the prism of creativity P. Feyerabenda. We analyze the cognitive status of science. Consider the negative consequences of scientific dogmatism to teach the younger generation. Modern education shall be directed to the formation of critical thinking, creativity, the ability to act outside the problematic situation. Explained why for the formation of these qualities necessary to include non-scientific knowledge in the educational process.

Keywords: the science; the scientific knowledge; the education; the myth; the postpositivism; Paul Feyerabend; Karl Popper.

Список литературы

  1. Кун Т. Структура научных революций. М.: ООО «Издательство АСТ», 2002. 608 с.
  2. Фейерабенд П. Избранные труды по методологии науки. М.: Прогресс, 1986. 542 с.
  3. Фейерабенд П. Как защитить общество от науки / Эпистемология и философия науки. Т. III. 2005. № 1. С. 217-228.

References

  1. Kuhn T. The Structure of Scientific Revolutions: Trans. from English. M., 2002. 608 p.
  2. Feyerabend P. Selected works on the methodology of science. M., 1986. 542 p.
  3. Feyerabend P. How to protect society from science / Epistemology and philosophy of science. T. III. 2005. № 1. pp 217-228.

Полный текст PDF